vrijdag 7 maart 2014

Recept - Salade falafel & tzatziki

Met dit prachtig weer heb je alleen maar zin in zomerse slaatjes en lichte maaltijden. Alleszins, ik toch! En als ik erover nadenk, at ik in de zomer eigenlijk al altijd vrij gezond. Behalve dan het brood, daar was ik zelfs een beetje verslaafd aan! Maar ik mis het nog steeds niet en dat komt ook omdat ik voor voldoende variatie probeer te zorgen. Bovendien zijn er tal van andere oplossingen om toch brood te kunnen eten (bvb. glutenvrij pompoenbrood van de biowinkel of zelf brood maken). Maar dat is voor een volgende post ;)

Vandaag op het menu: een superlekker slaatje met komkommer, tomaat, gemengde sla (met kool en wortel), glutenvrije falafelballetjes en verse tzatziki. Een lichte lunch dus en laag in calorieën. In plaats van mayonaise is tzatziki een gezond en lekker alternatief! Ik ben er gek op, ik hoop jullie ook!

Ingrediënten (voor twee personen):

Voor het slaatje:
- 1 pakje falafelballetjes (deze koop ik in Bioplanet)
- een zakje gemengde sla
- 1 komkommer
- 1 tomaat
- sla- of olijfolie
- witte wijnazijn
- peper / zout

Voor de tzatziki:
-1 komkommer, geschild
- een potje Griekse yoghurt (ongeveer 200 g)
- 2 teentjes knoflook, geperst
- fijngehakte verse munt
- olijfolie
- zout

Bereiding:

Maak eerst de tzatziki: Rasp de geschilde komkommer en strooi er wat zout over zodat de komkommer zoveel mogelijk vocht kwijtraakt. Laat de komkommer minstens een uur uitlekken in een zeef. Je kunt deze ook lichtjes uitknijpen in een handdoek. Meng de komkommer in een kommetje met de yoghurt en de geperste look en werk af met de fijngehakte munt. Kruiden met zout (grof zeezout is ook lekker) en besprenkelen met een beetje olijfolie. Nadien het slaatje maken. Hiervoor schik je wat gemengde sla in een kom (of diep bord). De komkommer en tomaat in blokjes snijden en bij het slaatje dresseren en afwerken met sla-olie, azijn en wat peper en zout. Eveneens de tzatziki op het slaatje schikken. Tot slot de falafelballetjes in wat kokosolie of olijfolie goudbruin bakken en bij het geheel voegen.   

Serveertip: Tzatziki serveer je best koud, anders verliest het die frisse smaak. 

x

Girl Gone Gluten Free




Geen opmerkingen:

Een reactie posten