woensdag 15 juli 2015

Recept - Chili con/sin carne met quinoa

In plaats van voor rijst te kiezen, zet je misschien beter eens quinoa op het menu. Dit is een gezondere variant en smaakt nog steeds heel lekker. Ook in combinatie met chili con carne is het een echte aanrader. Ik eet de chili 'sin' carne, maar dat kun je allemaal zelf kiezen!

Ingrediënten (voor twee personen):
- ongeveer 200g quinoa (mijn vriend en ik eten veel minder, maar als je gewend bent van koolhydraten te eten 's avonds moet 100g per persoon wel volstaan)
- biologisch glutenvrij gehakt (optioneel: vegetarisch gehakt)
- 400g tomatenblokjes
- 4 preiwitten
- 200g rode kidneybonen
- biomix voor chili*
- zure room
- peterselie

Bereiding:
Spoel de quinoa onder koud water en kook volgens de aanwijzing op de verpakking (ongeveer tien minuten in kokend water). Snij de prei in ringen en halveer. Spoel grondig onder koud water en stoof nadien aan in olijfolie. Voeg na tien minuten een scheutje water toe en laat dit uitkoken. Voeg de biomix toe en roer goed. Zet een pan op het vuur en verwarm er de uitgelekte bonen en tomatenblokjes in. Voeg de prei met de kruidenmix toe aan de tomatensaus wanneer het water verdampt is. Zet op een lager vuur en laat nog even pruttelen. Bak het gehakt in een koekenpan en zet opzij. Giet de quinoa af en neem een mooi kommetje. Doe er eerst wat quinoa in en doe er dan de saus over. Werk af met zure room en een takje peterselie.

* Deze biomix van het merk Beltane is super! Ik kocht de kruidenmix in Bioplanet en deze bevat geen smaakversterkers, geen gist, geen verharde vetten, geen gemodificeerd zetmeel en geen smaak- en kleurstoffen. De ingrediënten zijn de volgende: zeezout, koriander, knoflook, chilipoeder, komijn, karwij, oregano, bonekruid en laurier. Je kan natuurlijk ook de ingrediënten vers toevoegen, maar als je niet veel tijd hebt, is dit een ideale oplossing.

x

Girl Gone Gluten Free



4 opmerkingen:

  1. Dag Laura,
    Ik zie nergens een zoekfunctie op je blog of kijk ik er over? Ik heb al eerder receptjes van je blog gemaakt maar ik kan het niet terug vinden. groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Karin,
    Bovenaande pagina (links, naast de B van Blogger) vind je een zoekfunctie. Daar kan je bijvoorbeeld 'aubergine' ingeven en dan krijg je alle recepten met dit ingrediënt. Laat maar weten als het niet lukt! Groetjes en bedankt voor je interesse!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Laura,

    Late reactie maar we waren even met vakantie. Dat werkt dus inderdaad maar ik kreeg het oorspronkelijk niet te zien. Ik volg je via Bloglovin en had voordien niet geklikt op de vraag om cookies te aanvaarden... dan krijg je dus ook die zoekfunctie niet te zien. Dankjewel om me hierop attent te maken.
    Proficiat ook met je boek! Ik heb het mee uit de bib van Tremelo :-) Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Karin,

    Goed dat je het gevonden hebt! En bedankt voor je interesse, is superleuk om te horen dat mensen mijn boek interessant vinden. Ik wist niet dat ze het boek uitleenden in de bib, goed om te weten! Groetjes en merci!

    BeantwoordenVerwijderen