maandag 13 januari 2014

Januari 2014 - Een jaar vol goede voornemens

Het klinkt cliché: de extra 'vacht' die we meedragen gedurende de wintermaanden wordt ons plots te veel en tijdens de Kerstperiode beslissen we dat we willen afvallen. Zo gold dat ook voor mij, maar dat was niet de enige reden om te beginnen met een glutenvrij dieet. De laatste maanden voelde ik me vaak futloos en had na het avondeten geen energie meer om mijn luie zetel uit te komen. Sporten deed ik al wel, zo'n twee à drie keer per week. En toch merkte ik op een jaar tijd geen verandering qua 'meer energie hebben' of 'kilo's verliezen bij de vleet'. Ik besefte dat er iets niet klopte. Genoeg bewegen én gezond eten, maar toch niet afvallen. Wat deed ik mis?

Ik schafte mij het boek 'Broodbuik' van cardioloog William Davis aan en hieruit merkte ik al snel dat mijn gezonde voedingspatroon toch niet zo gezond bleek te zijn. Ik citeer:

"Mijn vrouw is triatleet, dus zie ik elk jaar een aantal van dit soort extreme bewegingsevenementen. Triatleten trainen maanden tot jaren zeer intensief voor een wedstrijd waarin ze vier kilometer zwemmen in open water, 90 tot 180 kilometer fietsen en dit dan afronden met 21 tot 42 kilometer hardlopen. Alleen al een wedstrijd afmaken is een prestatie op zich, omdat deze gebeurtenis vele duizenden calorieën vereist en een spectaculair uithoudingsvermogen.
De meeste triatleten houden er dan ook behoorlijk gezonde eetgewoontes op na.
Maar waarom lijdt één derde van deze toegewijde mannelijke en vrouwelijke atleten dan aan overgewicht? ...
Ik zal beargumenteren dat het probleem met het dieet en de gezondheid van de westerse mens niet het vet is, niet de suiker noch de opkomst van internet of de teloorgang van de agrarische levensstijl. Het is tarwe, beter gezegd: wat ons verkocht wordt als 'tarwe'."

Wat Davis duidelijk wil maken, is dat we allemaal een verkeerd beeld hebben van wat gezonde voeding nu precies inhoudt. Zelfs topatleten mispakken zich hieraan! Iedereen weet dat wielrenners veel pasta eten voor een grote koers, maar ook dit zijn achterhaalde denkpatronen. Want in pasta zit tarwe en tarwe anno 2014 is allesbehalve de tarwe die je pakweg veertig jaar geleden nog kon vinden.

Davis: "Ik geloof dat de verhoogde tarweconsumptie - beter gezegd, de verhoogde consumptie van dit genetisch veranderde spul dat men moderne tarwe noemt - het verschil verklaart tussen de slanke, sedentaire mensen van de jaren vijftig en de te zware mensen van de eenentwintigste eeuw, triatleten inbegrepen."

Met deze blog wil ik mensen laten zien dat je met een glutenvrij dieet enorm snel succes boekt. Ik ben slechts twee weken verder en voel me al fitter dan ooit. Niet alleen meer energie is een troef, ook zul je merken dat je meteen kilootjes verliest. Je zin in brood en pasta verdwijnt zienderogen. Want ik, als fervent broodliefhebber, dacht hier enorme problemen mee te hebben. Het tegendeel is echter bewezen.

Op thenextbestdiet.blogspot.be vind je interessante weetjes over glutenvrij eten, voorbeelden van dagmenu's en gemakkelijke receptjes om zelf ook eens uit te proberen.

Succes!

x

Girl Gone Gluten Free


2 opmerkingen:

  1. Wow leuk dat iemand hier over een blog maakt!
    Ik heb zelf een tarwe-intolerantie, gluten verteer ik nog wel dus heb ik men eten aan moeten passen.
    Door alternatieven zoals spetbloem of boekweit (2 niet gemanipuleerde soorten bloem) kan ik wel nog brood en pasta eten, alleen moet ik wat meer moeite doen om dit te zoeken.
    Heel leuk!

    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje, Astrid!
    En inderdaad, je merkt dat het niet zo gemakkelijk is om tarwe-vrije producten te vinden. Het zit bijna overal in!
    Ikzelf heb geen intolerantie, maar probeer deze levensstijl uit om te kijken of ik hierdoor meer energie heb, in gewicht kan afvallen en in het algemeen gezonder kan leven.
    En tot nu heb ik alleen maar positieve ervaringen! :)

    Bedankt voor je bericht!

    Groetjes,
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen