woensdag 4 juni 2014

Recept - Chateau Briand met Caponata, lookspinazie & Parmezaancrème

Een lekker Italiaans getint gerechtje, deze steak met zuiderse Caponata. Ik leerde de saus kennen in het restaurant 'La Botte' van chef Pepe Giacomazza. Hier gingen mijn vriend en ik vorige week eten omdat we onze '5 jaar samen' wilden vieren. Een echte aanrader trouwens! De verhouding prijs-kwaliteit is super. De foto's van de gerechtjes vind je terug op mijn Pinterest: http://www.pinterest.com/lauracanjels/my-gluten-free-recipes/

Ik maakte afgelopen weekend mijn eigen versie van het gerecht voor familie. Het recept vind je hieronder:

Ingrediënten (voor vier personen): 

Voor de Caponata:
- 1 aubergine
- 1 grote ui
- 2 rode paprika's (ik gebruik gegrilde, ontvelde paprika's)
- 2 stengels bleekselderij, in stukjes
- gepelde tomaten uit blik, 450 gr
- 2 el rode wijnazijn
- 1 el suiker
- 1 teentje knoflook
- 12 zwarte olijven zonder pit
- 1 el kappertjes
- olijfolie
- peper & zout

Voor de Parmezaanse crème:
- 225 ml verse slagroom (kocht ik van het merk Delhaize)
- 6 stukjes Parmezaanse kaas (van ongeveer 1 bij 5 centimeter)

Verder nodig voor dit gerecht:
- Chateau Briand (of filet pur)
- Tonijnsteak (voor de niet-vleeseters, zoals ik)
- 300 gr verse jonge spinazie
- 1 teentje look, geperst
- peper & zout

Maak eerst de Caponata, want deze moet je lang op het vuur laten staan: Snij de aubergine doormidden en bestrooi met zout. Laat een half uurtje rusten op keukenpapier en spoel nadien af. Dep de aubergine droog en snij in blokjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Verhit de olie in een koekenpan en voeg de ui, selder en paprika toe. Laat een vijftal minuten bakken en roer regelmatig om. Voeg de aubergineblokjes toe. Nogmaals vijf minuten stoven en nadien alle andere ingrediënten toevoegen, behalve de olijven en kappertjes. Laat nog even pruttelen op een zacht vuurtje en snij terwijl de olijven in twee en laat de kappertjes uitlekken. Voeg deze dan toe bij de Caponata en laat nog een kwartiertje sudderen, zodat het meeste vocht verdampt. Tot slot afkruiden met peper en zout.

Maak de crème van Parmezaan. Doe de slagroom in een steelpannetje en zet op een laag vuur. Doe de stukjes kaas erbij en laat rustig smelten. Nadien kruiden met peper.

Stoof de spinazie aan in een grote pan en voeg een geperst teentje look toe. Kruiden met peper en een beetje zout. Niet te veel zout gebruiken, want je Parmezaanse kaascrème is al vrij gezouten.

Bak de steaks naar eigen smaak. Ik laat ze meestal nog wat rosé, maar met een bruin korstje.

Dresseer je saus in een ring (of in een Creusetpotje), leg de stukjes vlees geschrankt over elkaar. Trek met een lepel een streep Parmezaanse crème en werk aan de zijkant van je bord af met spinazie.

x

Girl Gone Gluten Free








Geen opmerkingen:

Een reactie posten