zondag 15 maart 2015

Recept - Smeuïge amandel-sinaasappeltaart

Mijn familie kwam op bezoek en ik wilde ze verrassen met een lekker glutenvrij diner. Als dessert maakte ik voor de eerste keer deze amandel-sinaasappeltaart en het lukte perfect! Dat maakt me altijd gelukkig, wanneer probeersels goed uitdraaien. De reacties waren dan ook erg leuk!
Wil je de gezonde versie? Gebruik dan kokosolie of - boter in plaats van zachte boter. 
Ik wilde deze keer een heel smeuïge taart, vandaar dat ik boter gebruikte. 

Ingrediënten (voor één taart):
- 250g amandelmeel
- 4 eieren
- 200g kokosboter of zachte boter
- 150g kokosbloesemsuiker
- zakje bakpoeder
- 150g geschaafde amandelen
- snufje kaneel
- snufje zout
- 2 sinaasappels


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C. Zet een steelpannetje met water op het vuur en doe er de sinaasappels in zijn geheel bij. Kook ze voor ongeveer anderhalf uur en haal het vruchtvlees er dan uit. Pureer het met een mixer en zet apart. Doe het amandelmeel in de keukenrobot (ik heb net een Kitchen Aid, dat maakt het bakken nog gemakkelijker!) en voeg de eieren, de boter, de suiker, het bakpoeder, een handje van de geschaafde amandelen, een snufje kaneel en een beetje zout toe. Mix alles tot een mooi glad geheel en voeg dan de puree van sinaasappels toe. Merk je dat je beslag te lopend is? Voeg dan nog een beetje amandelmeel toe. Stort het beslag in een met bakpapier bedekte taartbodem en zet gedurende een uurtje in de oven op 180 à 200°C. Voeg de overschot van de geschaafde amandelen toe, vijf minuten voor je taart klaar is. Laat afkoelen alvorens je de taart serveert. 

Tip: Lekker met een bolletje yoghurtijs of met gewone sojayoghurt en fruit. 

x

Girl Gone Gluten Free






Geen opmerkingen:

Een reactie posten