zondag 26 april 2015

Recept - Havermoutpap met gezonde confituur

Gisteren hield ik een workshop in de Bioplanet van Mechelen. Het was werkelijk een topper! Er waren enorm veel mensen geïnteresseerd in mijn boek, met als gevolg: al de proevertjes die ik meehad, waren meteen op! :) Ik wilde nog een fotootje nemen van mijn lekker bananenbrood, maar helaas: het was meteen gedegusteerd! Van de week maak ik het nog eens en dan deel ik het recept met jullie. Vandaag een gemakkelijk ontbijtje met extra veel power voor m'n vriend die straks één van zijn laatste voetbalmatchen speelt van dit seizoen. Havermout is niet altijd glutenvrij, maar in Bioplanet ben je zeker dat er geen kruisbestuiving heeft plaatsgevonden (dus geen mengeling met tarwe). Bovendien zorgt havermout ervoor dat je geen gigantische pieken krijgt in je bloedsuikerspiegel. Je hebt dus voor lange tijd stabiele energie. Kokosbloesemsuiker is een goede vervanger voor geraffineerde suikers wanneer je een gezond ontbijtje wilt. Deze suiker bestaat voor 100% uit ongeraffineerde suikers, ideaal voor mensen met diabetes ook! De glycemische index van kokosbloesemsuiker tot slot is lager dan die van gewone tafelsuiker, maar overdrijf er echter niet mee! In deze suiker zit ook fructose en glucose.

Ingrediënten (voor twee ovenschaaltjes):
- een handje à twee handjes glutenvrije havervlokken per schaaltje
- 150g diepvriesframbozen
- 150g blauwe bessen uit de diepvries
- sojamelk met hazelnootsmaak (ik gebruikte Provamel, is glutenvrij) of ongezoete amandelmelk
- 1 zakje Agar Agar (gelatine op basis van zeewier)
- 3el kokosbloesemsuiker (voor de confituur)
- 4tl kokosbloesemsuiker om het schaaltje mee af te werken bovenaan

Bereiding:
Maak de confituur best een dag op voorhand zodat deze vast kan worden. Ontdooi de bessen en frambozen en verwarm in een steelpannetje. Doe er het zakje Agar Agar bij en breng aan de kook. Eens de bessen koken, voeg de kokosbloesemsuiker toe en zet het vuur laag. Laat afkoelen in de koelkast gedurende ongeveer een dag.
Verwarm de oven voor op 220°C. Neem twee ovenschaaltjes, strooi er één à twee handjes havermout in en overgiet met de hazelnootmelk zodat de havermout net onder staat. Doe er de confituur over en werk de schaaltjes af met een beetje kokosbloesemsuiker. Zet in de oven gedurende een kwartier à 20 minuten.

x

Girl Gone Gluten Free






Geen opmerkingen:

Een reactie posten