dinsdag 28 april 2015

Recept - Bananenbrood met amandelmeel en dadels

Dit is een echte topper in mijn glutenvrije keuken! Ik maak geregeld bananenbrood klaar. Heerlijk voor 's morgens bij je koffietje of smoothie of gewoon als gezonde snack tussendoor. Je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten, gaande van blauwe bessen en frambozen of rozijnen en stukjes hazelnoot. In mijn boek vind je een recept van bananenbrood terug. Vandaag geef ik jullie het recept van mijn laatste versie die ik ook maakte voor mijn workshop in de Bioplanet van Mechelen afgelopen weekend.

Ingrediënten (voor één bananenbrood):
- 3 bananen
- 225g amandelmeel (poeder is ook goed)
- 1 ei
- 1 el speculaaskruiden (glutenvrij, uit Bioplanet) of kaneel
- 8 à 10 dadels
- zakje bakpoeder (glutenvrij, uit Albert Heijn)
- handje rozijnen
- 100g amandelschilfers

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200°C. Laat de dadels gedurende een kwartiertje weken in warm water. Doe het amandelmeel in een grote mengkom en doe er de speculaaskruiden en het zakje bakpoeder bij. Meng onder elkaar. Mix de bananen en geweekte dadels samen met het eitje tot een lopende massa en voeg bij het amandelbeslag. Roer er tot slot de rozijnen onder en giet het beslag in een met bakpapier beklede bakvorm (ik gebruik een cakevorm). Zet gedurende veertig minuten in de oven. Strooi de amandelschilfers er op het laatste moment over en laat ze kort aankleuren in de oven gedurende ongeveer vijf minuten. (PS: op de foto zie je geen amandelschilfers 'on top', maar bij de versie van afgelopen weekend had ik deze wel toegevoegd en dat was enorm lekker!)

Tip: lekker met een beetje agavesiroop en/of sojayoghurt!

x

Girl Gone Gluten Free


Geen opmerkingen:

Een reactie posten